



ACTE CENTRAL - L'Esport fa escola!
Caldrà disposar de l’entrada amb codi QR per accedir a l’acte central. No hi ha opció de participació online, només es fa en format presencial. És una jornada oberta a tothom, i recomanable per a tot el professorat.
L’horari de la jornada és el següent:
- 9:30 a 9:40 – Arribada i acreditacions (davant de la sala d’actes)
- 9:40 – Presentació institucional a càrrec del Sr. David Escudé, Regidor d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona
- 9:50 a 11 – Conferència central de les Jornades Conflictes i convivència a l’educació física: una oportunitat d’educar en i per la pau. A càrrec de Marina Caireta i d’Andrés Barrientos.
En aquesta xerrada explicarem el model de com educar per la pau i en el conflicte a través de les les classes d’educació física i activitats esportives, dissenyat i contrastat a partir del treball conjunt entre el CEEB i l’Escola de Cultura de Pau de la UAB.
Aquest consisteix en una piràmide de 5 nivells que va des de com generar acords inicials de convivència a com cuidar de la cohesió de grup, com resoldre els conflictes i, finalment, com, a través del conflicte, construir límits segurs, clars i legítims pels infants, cosa que els convertirà en els seus millors garants.
- 11 a 11:30 – Descans Coffee break
- 11:30 a 13:30 – Dos tallers teòrico-pràctics sobre les eines exposades per encarar els conflictes al centre educatiu, a l’àrea d’Educació Física. Ens dividirem en dos grups, i es realitzarà 1h a un taller i després una 2a hora a l’altre taller.
-
- Taller 1: L’escala de provenció, una metodologia per a la cohesió de grup i les habilitats per al conflicte (Marina Caireta, Cécile Barbeito i Diana Briceño)
En aquest taller presentarem a través d’alguns jocs i exercicis l’escala de provenció i els seus set esglaons. Aquesta és una metodologia d’educació per la pau que busca facilitar la cohesió de grup, el desenvolupament d’habilitats per al conflicte i la cura de la convivència.
- Taller 2: Eines per a la resolució de conflictes tot fent classe. (Andrés Barrientos i Marc Sala)En aquest taller plantejarem recursos pràctics per gestionar la classe davant les disrupcions i els conflictes. Donarem eines per dissenyar un sistema disciplinari restauratiu que us ajudi a resoldre conflictes tot educant els infants en i per el conflicte.
- Taller 1: L’escala de provenció, una metodologia per a la cohesió de grup i les habilitats per al conflicte (Marina Caireta, Cécile Barbeito i Diana Briceño)
-
PONENTS
MARINA CAIRETA SAMPERE:
Des de 2001, investigadora i formadora de l’Escola de Cultura de Pau, un centre d’investigació per la pau de la UAB. Formada en cultura de pau, educació ambiental, treball corporal integratiu i gestalt. Ha liderat projectes d’educació per la pau, educació ambiental i educació per la justícia global aquí i a Llatino Amèrica. Coautora dels llibres «Cultura de pau en l’esport. Guia pràctica per transformar conflictes en oportunitats» (2021), «La pau s’aprèn. Com cultivar condicions i relacions per una escola pacífica» (2025) i «Jocs de pau. Caixa d’eines per educar en una cultura de pau» (2008).
ANDRÉS BARRIENTOS TRIAY:
Professor d’educacó física i entrenador nacional de hockey herba amb més de 30 anys d’experiència. Es coach esportiu certificat. Ha dedicat tota la seva vida a investigar, a través de l’acció, com impactar en joves a través de l’esport i l’educació física. Fundador d’un club i creador de la lliga escolar de hoquei de Barcelona aplica constantment nous coneixements per crear teoria a partir de la pràctica. Actualment combina la docència en educació física a ESO, amb l’impuls de projectes d’esport social a Llatino Amèrica i la formació de professionals que eduquen a través de l’esport (professorat, entrenadors, árbitres i monitors i monitores d’activitats d’educació en el lleure esportiu). És coautor del llibre «Cultura de pau en l’esport. Guia pràctica per transformar conflictes en oportunitats» (2021).
| Formació | Preu | Reserva |
|---|---|---|
| Gratuita - Acte central | 0 € |