Caldrà disposar de l’entrada amb codi QR per accedir a l’acte central. No hi ha opció de participació online, només es fa en format presencial. És una jornada oberta a tothom, i recomanable per a tot el professorat.
L’horari de la jornada és el següent:
9:00 a 9:20 – Arribada i acreditacions (davant de la sala d’actes)
9:30 – Presentació institucional a càrrec del Sr. David Escudé, Regidor d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona
9:30 a 10:30 – Inauguració de les jornades amb la conferència Motricitat i Cognició. Evidències científiques del paper de l’educació física en el desenvolupament del cervell, a càrrec del Dr. Marc Guillem, professor associat de la UB i de la UVIC, membre del grup de treball “Motricitat, cognició, infància i escola” i del grup de recerca GISEAFE, agregat a la Càtedra en Neuroeducació de la UB EDU1st i coautor amb Dr. Eric Roig i Gabriel Díaz del llibre «Cuando el movimiento facilita el aprendizaje. La relación entre actividad física y cognición según la neurociencia (2023). Editorial INDE»
Mitjançant la pràctica d’activitat física el nostre alumnat madura i optimitza multitud de processos cognitius, tant sigui gràcies a la que realitza en el seu dia a dia com la que porten a terme durant les nostres sessions d’Educació Física.
Mentre juguen, executen moviments controlats o resolen tasques motrius estan superant diferents reptes cognitius que comporten la seva millora i optimització.
Com a experts en l’aprenentatge per a i des de l’acció motriu és rellevant entendre aquests efectes que l’Activitat Física produeix sobre el desenvolupament cognitiu del nostre alumnat. Alhora, dominar totes les possibilitats i potencialitats que ofereixen els diferents tipus d’activitat física segons les seves característiques ens ha de permetre adaptar les nostres propostes a les seves necessitats i potencialitats de desenvolupament.
Objectius:
- Conèixer les evidències científiques en relació amb la incidència de l’activitat física en el desenvolupament del cervell.
- Comprendre com incidir des de les característiques de les propostes motrius en la optimització dels processos cognitius superiors i l’aprenentatge.
- Definir i dominar els elements que determinen la riquesa cognitiva de les propostes motrius.
- Elaborar propostes motrius “enriquides” cognitivament.
- Determinar diferents estratègies per a potenciar el paper de l’activitat motrius en contextes educatius.
Continguts de l’activitat:
- Evidències científiques sobre la incidència del moviment en el desenvolupament cognitiu durant la infància i adolescència.
- Efecte del moviment en els processos d’aprenentatge.
- Construcció de contextes estimulants per al desenvolupament cognitiu.
- Propostes motrius per a la potenciació dels processos d’adquisició, retenció i recuperació d’aprenentatges.
- Anàlisi i concreció de propostes i possibilitats d’intervenció per a una escola o institut que aprèn més efectivament gràcies a l’activitat motriu.
11:00 a 13:00 Tallers pràctics: Cal escollir grup fent clic aquí
Es faran 3 grups, en funció dels interessos de cadascú (cada grup estarà destinat a un cicle educatiu: per petits -educació infantil i cicle inicial de primària; per mitjans -cicle mitjà i cicle superior; per grans – secundària) i cada grup realitzarà dos tallers pràctics impartits per membres del grup de treball «Motricitat, Cognició, Infància i Escola» de l’ICE-IDP de la Universitat de Barcelona, el Dr. Èric Roig, el Dr. Gabriel Díaz i el Dr. Marc Guillem.
- Taller 1: Crear tasques d’alta exigència cognitiva.Modificant les característiques de les activitats motrius podem alterar l’exigència cognitiva que implica el seu assoliment. Treballarem a partir de jocs motrius coneguts per tal de dominar els elements que permeten regular la seva demanda cognitiva.
- Taller 2: Proposta pràctica d’aprenentatge físicament actiu amb pensament computacional.Es portarà terme un exemple pràctic d’un programa d’aprenentatge físicament actiu per a la millora del pensament computacional.
13:00 a 13:30 – Posada en comú dels 4 tallers. Reflexió i cloenda.
S’agruparan novament els tres grups i es faran les reflexions finals posant en comú conclusions i realitzant un tancament conjunt de la sessió.
Formació | Preu | Reserva |
---|